Handledningsforum

Delbarhetsuppgift 6.12

Delbarhetsuppgift 6.12

av JOSEFINE KILDÉN -
Antal svar: 2

Hej! Jag sitter med uppgift 6.12 om delbarhet, och hittade i handledningsforumet en tråd om samma uppgift. Lösningsförlaget som gavs där har jag frågor om, då det hänvisar till kongruens från kapitel 7. Uppgiften ligger under kapitel 6 och ska endast behöva info från kapitel 6 för att lösas, vad jag förstått det som? 

Nedan följer lösningsresonemanget som gavs i förra tråden (som jag ej kunde svara på längre). Efter att ha sneglat på kapitel 7 förstår jag idén, men eftersom jag inte tycker det ska behövas input från kapitel 7 undrar jag om någon skulle kunna hjälpa mig med hur jag ska lösa problemet med endast kunskaper från kapitel 6?

lösningsförslag för 6.12, men med info från kap 7

Mvh,

Josefine

Som svar till JOSEFINE KILDÉN

Sv: Delbarhetsuppgift 6.12

av JOSEFINE KILDÉN -
Räcker det med att liknande beviset för sats 6.2. (ii) visa att n - m = (d1 - d2)k ? Använda sig av grundläggande sats 6.2 fast med eget litet bevis för k | n-m? Sedan lite notiser om 6.2. i) och ii) också.
Som svar till JOSEFINE KILDÉN

Sv: Delbarhetsuppgift 6.12

av EMIL ERIKSSON -
Hej Josefine det var jag som skrev lösningsförslaget. Det går att lösa uppgiften utan moduloräkning. Att säga att abcxyz är kongruent med 0 (mod 7) är bara ett annat sätt att säga att det är delbart med 7. Skicka gärna ditt bevis på uppgiften så kan jag hjälpa dig om du fastnat någonstans.

Med vänliga hälsningar,

Emil Eriksson