Hej!
Två av problemen vi diskuterade i fredags finns nu i mappen https://utmanande.math.su.se/mod/folder/view.php?id=160
Vi ses på zoom
Till den kommande fredag behandlar vi kapitel 2, 5 & 12. För att kunna ha en effektiv diskussion föreslår jag följande problem.
1. Låt x vare ett reellt tal. Vi definierar golvfunktion (eller heltalsdelen) ⌊x⌋ som det entydiga heltalet n som uppfyller n≤x<n+1.
(a) Varför är ⌊x⌋ väldefinierad? Dvs varför ett sådant n existerar och varför är det entydigt? (vi diskuterar bara fallet x är ett rationellt tal.
(b) Är termen heltalsdelen tillräckligt tydligt?
(c) Kan vi använda det för att beskriva avrundning av ett reellt tal? Hur?
(d) Visa följande egenskaper med definitionen ovan.
- Låt m vara ett heltal och x ett reellt tal. Då gäller m≤x om och endast om m≤⌊x⌋.
- Låt x vara ett reellt tal. Då är ⌊x⌋ det största heltal som är mindre eller lika med x.
- Låt m vara ett heltal. Då ⌊m⌋=m.
- Låt x vara ett icke-negativt reellt tal. Då ⌊x⌋=∑m≤xm icke-negativa heltal1.
2. Visa att för alla positiva heltal n: n∑k=0(3n3k)=13(23n+2(−1)n).
3. Två motsatta diagonala hörn i en 8 ×8-schackbräde är borttagna. Är det möjligt att fullständigt täcka upp de resterande 62 rutorna med 2×1-dominoeblickor?
4. Betrakta följande problem:
- Balanserade parenteser: Vi har n par av parenteser och vi vill gruppera dem. Vi ska sätta ut parenteser så att en öppenparentes ska matcha en slutparentes. Här är några exempel:
- Bergskedjor: Hur många bergkedjor finns det som är konstruerade så att det finns n uppförsbackar och n nedförsbackar av en viss längdenhet?
- Diagonal-undvikande vägar: Vi har en kvadrat med n×n rutor. Hur många vägar av längd 2n
- Triangularisering av månghörning: Hur många sätt kan vi dela upp en n+2-hörning i trianglar (vi får bara använda sidor och diagonaler)?
- Multiplikationsordningar Vi har n+1 tal att multiplicera, det vill säga det finns n multiplikationer. Vi får inte byta ordning av talen men vi kan multiplicera på många sätt. Nedan är de möjliga multiplikations\-ordningarna för 0≤n≤4. Grupperingen markeras med parenteser och ⋅ för multiplikation.
Hitta en formel för antalet möjligheter för alla dessa problem antingen sluten form eller rekursivformel.
Vi möter den 21 mars kl 17 på zoomrum https://stockholmuniversity.zoom.us/j/64826157501.
Hälsningar,
Yishao
Yishao