Hej alla deltagare på denna kurs!
I egenskap av den kursansvariga planerar jag skriva lite om kursen varje månad. Det första blir lite enkla men värt-fundera-frågor till er och lite problem till alla som bör uppmärksamma på.
1. Varför studerar du denna kurs?
2. Vilket resultat vill du uppnå?
3. Vad kan vi göra för dig så att det är både utmanande och roligt?
4. Vilket ansvar du har som student?
Nästa ämne är hur vi använder befintliga material på internet och på AI-verktyg t ex ChapGPT i vår inlärning. Personligen tycker jag inte att man behöver lägga ner mycket tid att googla för att lösa ett problem eftersom vi faktiskt erbjuder hjälp till alla. Man läser kursboken och skriver ner vad som är viktiga vad som man inte har förstått. Man kan göra övning (problemlösning) parallellt. Kom tillbaka till dem som man tidigare inte har förstått. I fall man fortfarande inte kan lösa ett specifikt problem eller förstå en sats på tillräckligt lång tid ska du fråga oss. När man skriver en lösning ska man hänvisa till satser, definitioner och dylikt i boken. Speciellt i denna kurs är vi strikta på att man ska göra så i ett specifikt kapitel. Annars får man inte godkänt. Det innebär att det är nödvändigt att läsa vår kursbok!
Jag avråder starkt att använda ChatGPT eftersom det inte är pålitligt. Min invändningen mot användningen av AI-verktyg är att de inte vet exakt vad de säger är rätt eller fel. Vad blir konsekvens för en som vill lära sig rätt? Jag tycker att det påverkar inlärning mycket negativt. Läs följande artikel för att få en egen uppfattning.
https://www.nytimes.com/interactive/2024/08/26/upshot/ai-synthetic-data.html
Som lärare ser vi faktiskt direkt om en matematisk text skrivs av en människa eller en maskin (robot).
Till sist vill jag påminna dig om att intyga att du har tagit del av hederskodex och du ska inte använda AI. Mentorerna rapporterar när de misstänker användande av AI vid inlämningsuppgifter och matematiska institutionen anmäler varje misstanke om fusk och plagiat till universitetets disciplinnämnd. Som examinator vill jag helst inte se detta och vill använda den tid för alla rapporteringar till hjälp till alla behövande.
Hälsningar,
Yishao Zhou