Nyhetsforum

Utmanande matematik 2026 VT- Information

Utmanande matematik 2026 VT- Information

by Mina Farag -
Number of replies: 0

Hej allihop!

Hoppas allt är väl med er.

Jag kommer att undervisa och rätta inlämningarna för kursen under vårterminen och skriver nu information om kursens upplägg.

Under kursen kommer vi att arbeta igenom 4 kapitel från Matematiska Utmaningar av Paul Vaderlind. Kursboken är struktuterat på följande sätt. Den innehåller material om följande ämnen

• Kombinatorik (Kap. 1, 2, 5)
  • Talteori (Kap. 4, 6, 7, 12, 16)
  • Geometri (Kap. 3, 9, 10, 14)
  • Ekvationer (Kap. 8)
  • Allmänna olikheter (Kap. 13)
  • Grafteori (Kap. 15)
  • Polynom (Kap. 8)

Under denna termin kommer vi att studera följande delar av boken

Talteori: Kap. 6 och 16.

Polynom: Kap. 11. 

Grafteori: Kap. 15.

Kapitel 15 och 16 finns endast med i den senaste upplagan av kursboken men finns tillgängliga att ladda ned under fliken kursmaterial på 
kurshemsidan. 

Vi kommer att träffas under onsdagarna under terminen för seminarium från 16:45 till 17.45. Vi kommer att totalt ha 9 seminarium och målet är att under dessa täcka de fyra kapitel. Här är upplägget 

Under vecka 5 och 7 kommer vi att arbeta med Talteori kapitel 6.

Under vecka 11 och 12 kommer vi att arbeta med Talteori fördjupning kapitel 16. 

Under vecka 13 och 17 kommer vi att arbeta med grafteori kapitel 15.

Under vecka 19 och 20 kommer vi att arbeta med Polynom kapitel 11.

Målet är att under första tillfället har man börjat läsa igenom kapitlet och kan lösa enklare problem. Under andra tllfället, kommer vi att kolla på lite
mer avancerade problem.
Precis som Yishao förklarade, kommer ni att lämna in uppgifter relaterade till dessa kapitel. Förhoppningsvis kan ni hitta inspiration från våra seminarier och lösa problem relaterade till de kapitel i inlämningsuppgifterna.

Vi ses på onsdag!

Vänliga hälsningar,

Mina