Du får detta meddelande på grund av att du någon gång har läst denna kurs eller har aktiverat denna websida. Du kan ställa om det om du inte vill få meddelanden från vårt nyhetsforum i fortsättningen.
Hej!
Först vill jag hälsa alla, såväl nyregistrerad som gamla, välkomna till vår kurs på våren 2026 och vår institution och vårt universitet.
Jag skriver detta brev i egenskap av den kursansvariga. Detta innebär att ni kan maila mig direkt om ni har frågor kring kursens innehåll och synpunkter på hur vi kan göra bättre ur studenters perspektiv.
Ni kommer främst träffa Mina Farag genom seminarier och återkopplingar på era inlämningar.
Idag tänker jag berätta lite om vad vi, från vår sida, planerar för vårterminen. Det finns lite nyhet även för er som har varit lite längre på kursen. Som ni redan känner till är kursen på distans och ni läser på egen hand och ska lösa problem tilldelad till var och en av er genom kurssidan. Det vore bra att ni åtminstone kunde skumma genom den; jag vet att det inte är så lätt. Kursen innehåller några obligatoriska moment
(i) de skriftliga inlämningsuppgifterna;
(ii) seminariedeltagande (sedan hösttermin 2025).
Seminarierna är till för att diskutera problemlösning, dvs hur vi kan angripa på ett problem som första ögonblicket kan kännas omöjligt. Aktivt deltagande (fem gånger) ger godkänt på seminariet (=1,5hp). Med aktivt deltagande menar vi att man ska vara förberedd för att muntligt presentera vad man har försökt lösa eller löst problem som Mina skickar ut ca en vecka innan. Du ska kunna ställa dina frågor på seminarier och vi svarar antingen direkt eller via mail om tiden inte tillåter. För att kunna underlätta er att lösa problem kommer vi denna termin att schemalägga vilket kapitel vi går genom på seminarierna. Mina kommer att meddela detta. Om ni följer detta schema har ni större chans att göra klart denna termin. Men det är inte något krav. Ni kan välja vilket kapitel ni vill jobba med.
Jag hoppas att vi kan arbeta tillsammans för att uppnå ert uppsatta mål.
Till sist vill jag poängtera en gång till att ni alltid kan maila mig. Det går också bra att sätta individuella möten om behovet finns.
Hälsningar,
Yishao Zhou